«Κέντρο Ποδηλάτου» στην καρδιά της Αθήνας

Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που θέτει για την Αθήνα η βιώσιμη κινητικότητα, είναι η απρόσκοπτη και ασφαλής μετακίνηση με το ποδήλατο. O Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» εγκαινίασαν την Πέμπτη 3 Ιουνίου, το «Κέντρο Ποδηλάτου» στην καρδιά της Αθήνας.

Πρόκειται για ενημερωτικό σταθμό, με συμβουλευτικό χαρακτήρα, σχετικά με την ασφαλή χρήση και τα σημεία τεχνικού ελέγχου του ποδηλάτου.

Το «Κέντρο Ποδηλάτου» θα βρίσκεται στη συμβολή των οδών Λεωφ. Βασιλίσσης Αμαλίας & Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας, όπου και καθημερινά και για ένα (1) μήνα, εκπαιδευτές του Ι.Ο.ΑΣ. θα είναι διαθέσιμοι για να συζητήσουν και να ενημερώσουν όλους τους ενδιαφερόμενους σχετικά με την ασφαλή μετακίνηση με το ποδήλατο.

Στο «Κέντρο Ποδηλάτου» οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για:

1.    Τον εξοπλισμό ασφαλείας που πρέπει να διαθέτει ένα ποδήλατο

2.    Τα βασικά σημεία που θα πρέπει να ελέγχουν πριν την χρήση του ποδηλάτου

3.    Τον εξοπλισμό ασφάλειας του αναβάτη

4.    Τους κανόνες που πρέπει να τηρούν, ώστε να παραμένουν ασφαλείς κινούμενοι εντός του αστικού ιστού

Ο σταθμός απευθύνεται σε όλους, καθώς θα δίνονται συμβουλές που αφορούν την ασφαλή ποδηλασία ενηλίκων αλλά και των παιδιών.

Οι πολίτες μετά το πέρας της επίσκεψής τους θα παραλαμβάνουν φυλλάδιο για την υπενθύμιση των βασικών σημείων ελέγχου του ποδηλάτου και των κανόνων ασφαλείας πριν ξεκινήσουν και κατά την ποδηλασία. Στο φυλλάδιο θα σημειώνονται και τυχόν σημεία του ποδηλάτου που χρήζουν παρέμβαση/διόρθωση/επισκευή στο ποδήλατο (π.χ. φώτα, λάστιχα, φρένα κτλ) ώστε οι πολίτες να απευθύνονται στους αρμόδιους επιχειρηματίες για την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου τους.

“Το ποδήλατο είναι ένα μέσο στο οποίο επενδύει ο Δήμος της Αθήνας. Συνδέεται με την αειφόρο ανάπτυξη, την βιώσιμη κινητικότητα και με την κουλτούρα της ισόρροπης μετακίνησης που θέλουμε να δημιουργήσουμε στην πόλη. Χρειάζεται όμως να αποκτήσουμε τόσο την εκπαίδευση όσο και την παιδεία για τη χρήση του. Η συνεργασία μας με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς”, είναι μία από τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε για να δημιουργήσουμε συνθήκες ασφαλούς κυκλοφορίας των ποδηλάτων στην συνύπαρξή τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα ΙΧ και τους πεζούς”, δήλωσε με αφορμή τα εγκαίνια του Κέντρου Ποδηλάτου ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Κώστας Μπακογιάννης.

Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», κ. Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά δήλωσε σχετικά: Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για την πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων για την ανάληψη δράσεων σχετικά με τη βιώσιμη κινητικότητα και την οδική ασφάλεια στην πόλη μας. Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί το μέλλον, και οι Δήμοι αποτελούν τους πρωτεργάτες στην προσπάθεια επίτευξης του στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 55% έως το 2030.Το ποδήλατο όλο και περισσότερο και στην Ελλάδα, χρησιμοποιείται πλέον ως μέσο μεταφοράς και όχι μόνο ως μέσο αναψυχής και άθλησης και είναι πολύ σημαντικό και οι ποδηλάτες, ως ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου, να είναι σωστά ενημερωμένοι για τα θέματα ασφάλειας και συνύπαρξης με τα άλλα οχήματα στο δρόμο. Στο πλαίσιο αυτό είναι χαρά και τιμή μας που το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» συμμετέχει στην πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για το ποδήλατο και την ασφαλή χρήση του. Ευελπιστούμε το «Κέντρο Ποδηλάτου» να γίνει πόλος έλξης προσελκύοντας και ενημερώνοντας μεγάλο αριθμό πολιτών κάθε ηλικίας.

* Το Κέντρο Ποδηλάτου θα λειτουργεί τις ημέρες Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή (19:00-21:00), Τρίτη-Πέμπτη (8:00-10:00 & 19:00 -21:00) και το Σαββατοκύριακο (10:00-13:00 & 18:00 – 21:00).

Γενικές πληροφορίες για το ποδήλατο

Η πανδημία του COVID-19 είχε ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση χρήσης του ποδηλάτου.  Η έλλειψη αυτοκινήτων στους δρόμους κατά την περίοδο των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας σε όλο τον κόσμο και οι συστάσεις για αποφυγή χρήσης των ΜΜΜ οδήγησε όλο και περισσότερους να επιλέξουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως το βασικό μέσο για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.

Περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια ποδήλατα χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), και αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να αυξηθεί στα 5 δισεκατομμύρια έως το 2050  όταν τα αυτοκίνητα είναι 1,5 δισεκατομμύριο.

Χρησιμοποιώντας ποδήλατο αντί για αυτοκίνητο εξοικονομείτε περίπου 150 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο (δηλαδή περίπου 240 γραμμάρια CO2 ανά μίλι), σύμφωνα με το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ (UN Environment Programme).

Το 2016, η Κοπεγχάγη ανακοίνωσε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία υπήρχαν περισσότερα ποδήλατα από τα αυτοκίνητα στους δρόμους της. Ήταν μία από τις κύριες προτεραιότητες της Κοπεγχάγης να κάνει την πόλη φιλική προς το ποδήλατο, η οποία αποδείχθηκε μεγάλη επιτυχία. Η άνοδος τα τελευταία 20 χρόνια ήταν 68%.

Το 2016, περίπου 20 εκατομμύρια ποδήλατα πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ωστόσο, το 2018, η ποδηλασία αποτελούσε μόλις το 1% της συνολικής οδικής κυκλοφορίας. Συγκριτικά, τα αυτοκίνητα και τα ταξί αντιπροσώπευαν το 77%.

Η χώρα με τους περισσότερους λάτρεις της ποδηλασίας είναι η Δανία καθώς είναι η πιο φιλική προς το ποδήλατο χώρα στον κόσμο. 9 στα 10 άτομα κατέχουν ποδήλατο, ενώ μόλις 4 στα 10 άτομα έχουν αυτοκίνητο.

Κάθε κάτοικος της Κοπεγχάγης κάνει ποδήλατο περίπου 3 χλμ κάθε μέρα και τα μισά παιδιά της Δανίας οδηγούν το ποδήλατό τους στο σχολείο.

Επιπλέον, το 25% όλων των διαδρομών στη χώρα με απόσταση μικρότερη των 5 χλμ. γίνεται με ποδήλατο.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις με τα υψηλότερα ποσοστά ποδηλασίας είναι η Κοπεγχάγη (49%), το Άμστερνταμ (35%), το Ελσίνκι (14%), η Λιουμπλιάνα (13%) και το Βερολίνο (13%).

Ένας ποδηλάτης που διανύει 8 χιλιόμετρα για να πάει στη δουλειά του τέσσερις ημέρες την εβδομάδα θα εξοικονομήσει 750Kg εκπομπών CO2 σε ένα χρόνο.