Εκπαιδευτικοί του 35ου Δημοτικού Σχολείου Περιστερίου σε εκπαιδευτικό ταξίδι στην Ισλανδία

Erasmus+ KA1

Ad - Διαφήμιση

Εκπαιδευτικοί του 35ου Δημοτικού Σχολείου Περιστερίου σε εκπαιδευτικό οδοιπορικό στην Ισλανδία. Στη “χώρα της φωτιάς και του πάγου”! Στη χώρα που «ad ganga med bok I maganum».

449334622 480063094711088 2555195579548960699 n

IMG 8d2b967c06f935b35801b6a4789b05d6 V 1

IMG f9fa1c4305f380851ce24aa89ddae7f4 V 2IMG f9fa1c4305f380851ce24aa89ddae7f4 V 2IMG f9fa1c4305f380851ce24aa89ddae7f4 V 2Reykjavik – Iceland441971860 1367987147225889 2089177759650089576 n 1 441971860 1367987147225889 2089177759650089576 n 4 449350048 467463489234907 3164245812729144901 n 436052421 1114612509771663 1467353066866606166 n 1

Το σχολικό έτος 2023-2024, η Διευθύντρια του 35ου Δημοτικού Σχολείου Περιστερίου, Ευαγγελίου Μαρία (ΠΕ70) και οι εκπαιδευτικοί  Μπίλη Μαρία (ΠΕ70), Λυμπερόπουλος Θεόδωρος (ΠΕ70), Γυφτάκη Σούλα (ΠΕ70) και Κώτση Ιωάννα (ΠΕ70), ταξίδεψαν στην Ισλανδία, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο: «Εξελίσσοντας το σχολείο μας: Υιοθέτηση νέων παιδαγωγικών πρακτικών και διαδικασιών με στόχο ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους», κατά την ροή κινητικότητας (26/5/2024-01/6/2024, με θέμα: «Good practices in Outdoor ED.- Forest School». Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την ΕΕ και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ).

Iceland 0019 XL 1 “Ταξιδιώτης του Ήλιου” (Sun Voyager), Τζον Γκούναρ Άρνασον, 1990. (βόρεια προκυμαία)
  • Oι εκπαιδευτικοί του 35ου Δ.Σ. Περιστερίου στην Ισλανδία:Παρακολούθησαν καθημερινά (09:15 π.μ. – 16:00 μ.μ.),  προγράμματα στον χώρο εκπαίδευσης «Outdoor Education” και εκπαιδευτικές διαλέξεις σχετικές με το σχολείο από τον οργανισμό της χώρας υποδοχής New Teaching Resources (NTR), ως μέσο μάθησης και ανταλλαγής γνώσεων με ομοτίμους.  Το project που εκπονήθηκε από εκπαιδευτικούς και μαθητές στις χώρες που συμμετείχαν είχε θέμα: «Good practices in Outdoor ED.- Forest School» και το εκπόνησαν σχολεία που τα περισσότερα δεν είχαν κοντά τους δάσος. Έμαθαν οι μαθητές τους την αξία του δάσους για τον πλανήτη Γη κι έμαθαν να εκτιμούν τη φύση που υπάρχει στον ευρύτερο και στενότερο χώρο τους. Το Σχολείο του Δάσους-Forest School βασίζεται στην «παιδαγωγική του δάσους» η οποία αναπτύχθηκε στη Σκανδιναβία στις αρχές της δεκαετίας του 1950.
  • Η παιδαγωγική του δάσους είναι μια παιδοκεντρική εκπαιδευτική προσέγγιση που βασίζεται στο παιχνίδι. Μια μακρόχρονη διαδικασία μάθησης που πραγματοποιείται σε ένα περιβάλλον, χωρίς τοίχους και είναι προσβάσιμη σε όλα τα παιδιά, όλων των ηλικιών, αναπτυξιακών σταδίων και ικανοτήτων. Στα Σχολεία του Δάσους δίνεται στα παιδιά ο κατάλληλος χρόνος και χώρος για να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντά τους, τις δεξιότητές τους και την κατανόησή τους μέσω βιωματικών εμπειριών.
    • γνώρισαν το ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως πραγματώνεται σε οργανωμένες σχολικές μονάδες με αίθουσες – εργαστήρια, με ηλεκτρονικούς υπολογιστές για κάθε μαθητή, διαδραστικούς πίνακες σε κάθε αίθουσα και βιβλιοθήκες που ενθαρρύνουν το βασικό στοιχείο της κουλτούρας της χώρας, τη φιλαναγνωσία.
    • γνώρισαν απαράμιλλης ομορφιάς αντιθέσεις της φύσης, σε ένα νησί που ακροβατεί ανάμεσα στη θερμότητα και το ψύχος. Σ ένα νησί στην άκρη του κόσμου! Θερμές πηγές και ηφαίστεια που κάνουν τη γεωθερμική ενέργεια βασική πηγή ενέργειας για τη χώρα και παγόβουνα και παγετώνες που παραπέμπουν σε πολικό περιβάλλον. Μια χώρα που λατρεύει το φυσικό της περιβάλλον, το σέβεται, διατηρεί όσο μπορεί τα φυσικά τοπία και με σύνεση χρησιμοποιεί τους φυσικούς πόρους. Η Ισλανδία ως χώρα έχει στόχο να γίνει ουδέτερη από άνθρακα μέχρι το 2040 με τρία μέσα: διακόπτοντας τη χρήση ορυκτών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών, αυξάνοντας τη δέσμευση άνθρακα μέσω αναδάσωσης και με την αποκατάσταση των υδροβιότοπων. Ο στόχος αυτός προβλήθηκε μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Παρισιού το 2016, έτσι ώστε να περιοριστούν στο ελάχιστο οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που μαστίζουν τον πλανήτη. Η Ισλανδία έχει Οικονομία Καθαρής Ενέργειας και το 100% του ηλεκτρισμού που χρησιμοποιείται παράγεται από υδροηλεκτρική (87%) και γεωθερμική ενέργεια (17%). Η Ισλανδία έχει πάρει αρκετά σοβαρά το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και κάνει αποφασιστικά βήματα για να βοηθήσει τον πλανήτη (έχει  απαγορεύσει την χρήση των περισσότερων πλαστικών μίας χρήσης), με στόχο να περιοριστεί η μόλυνση των θαλασσών.

    Ισλανδία: Μια χώρα που το Κέντρο της Γης και οι πόλοι της Γης με ένα μαγικό τρόπο  συνυπάρχουν θαυμαστά!

    Η εκπαίδευση των 44 συμμετεχόντων εκπαιδευτικών που βρέθηκαν στην Ισλανδία από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης, με την κινητικότητα αυτή, τους δόθηκε η ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, να ανακαλύψουν καλές πρακτικές, κοινές αξίες και στάσεις ζωής, να αποκτήσουν βιωματικές γνώσεις, να εξασκηθούν στην Αγγλική Γλώσσα και να αισθανθούν πολίτες της Ευρώπης.

    Η Ισλανδία:

1.6.2024 03.00 το πρωί. Δε νύχτωσε ποτέ 6  ( 03:00 το πρωί 28/6/2024 από το παράθυρο του ξενοδοχείου μας.)

448909288 939755017927252 3089482471185041669 n 5 ( Η λίμνη της πόλης του Ρέικιαβικ, γνωστή ως Τιόρνιν (Tjörnin). Σχηματίστηκε για πρώτη φορά στις αρχές του 9ου αιώνα, χωρισμένη από τη θάλασσα με ένα φράγμα από χαλίκια. Γύρω από το Tjörnin είναι η Εθνική Πινακοθήκη της Ισλανδίας (Listasafn Íslands), το θέατρο Tjarnabío και το Δημαρχείο του Ρέικιαβικ (Ráðhús Reykjavíkur)!)
  • Στην Ισλανδία κάνει κρύο. Ο καιρός είναι απρόβλεπτος και μπορεί να αλλάξει από λεπτό σε λεπτό. Εδώ δεν υπάρχουν ζεστές μέρες, αλλά λιγότερο κρύες.
  • Έχει έκταση 103.000 km2    (Ξηρά: 100.250 km2 , Ύδατα: 2.750 km2) Μήκος ακτογραμμής: 4.970 km2 και,  390.000 κατοίκους. Είναι το το δεύτερο μεγαλύτερο νησί στην Ευρώπη μετά τη Μεγάλη Βρετανία.
  • Είναι η πιο αραιοκατοικημένη χώρα της Ευρώπης (3 κάτοικοι ανά τ..χ). Μόνο το 8% των Ισλανδών ζει σε αγροτικές περιοχές.
  • Το νησί αποτελείται κατά 70% από τούνδρα και τον χειμώνα ξημερώνει λίγο πριν το μεσημέρι και νυχτώνει νωρίς το απόγευμα, ενώ το καλοκαίρι δεν νυχτώνει ποτέ.
  • Το Ρέικιαβικ, η βορειότερη πρωτεύουσα του πλανήτη (το βόρειο άκρο της χώρας  αγγίζει τον Αρκτικό κύκλο στον Βόρειο Ατλαντικό), έχει 170.000 κατοίκους, θεωρείται η 3η πιο ακριβή πόλη της Ευρώπης και η 3η χώρα με τους πιο ευτυχισμένους πολίτες.
  • Το κράτος φροντίζει τον εργαζόμενο και υπάρχουν σωματεία που τον προστατεύουν.
  • Διαθέτει σχετικά χαμηλή φορολογία, ένα σύστημα κοινωνικής πρόνοιας που παρέχει καθολική υγειονομική περίθαλψη και τριτοβάθμια εκπαίδευση στους πολίτες του.
  • Δεν έχει στρατό. Διαθέτει ακτοφυλακή.
  • Έχει μηδενική σχεδόν εγκληματικότητα.
  • Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει τη 2η μεγαλύτερη πηγή εσόδων. 1η πηγή είναι η αλιεία (60%).
  • Είναι η 1η ευρωπαϊκή χώρα που απέκτησε γυναίκα πρόεδρο, το 1980.
  • Κατέχει την 1η θέση ανάμεσα σε 167 χώρες στην ελευθερία τύπου.
  • Επίσημη γλώσσα: η Ισλανδική. Όλοι μιλούν και αγγλικά και δανικά (υποχρεωτικά μαθήματα στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών).
  • Νόμισμα: ισλανδική κορώνα (ISK). Ισοτιμία:  1€ = 150,90 κορόνες.
  • Αθλητισμός: δημοφιλή αθλήματα: ποδόσφαιρο, χάντμπολ, μπάσκετ, γκολφ, στίβος.
  • Ενημερωτικά, τα ονόματα των Ισλανδών προκύπτουν από το πατρώνυμο και την κατάληξη -dottir (κόρη) ή -son (γιός)!
  • Φαγητό (ακριβό: ένα κυρίως πιάτο κοστίζει περίπου 20-40 ευρώ): Αφθονία σε ψάρια και θαλασσινά, must try θεωρούνται το fish & chips και οι σούπες (με ψαρικά ή αρνί – ενίοτε σερβιρισμένες μέσα σε καρβέλι ψωμιού). Η Ισλανδική κουζίνα θεωρείται μια από τις πιο περίεργες στην Ευρώπη και είναι αρκετά μακριά από τις κουζίνες των μεσογειακών χωρών.

442000591 459192446523390 7899058941229174327 n 3442000591 459192446523390 7899058941229174327 n 3442000591 459192446523390 7899058941229174327 n 3442000591 459192446523390 7899058941229174327 n 5

Σπεσιαλιτέ στη χώρα είναι το Hákarl (δεν δοκιμάσαμε φυσικά).

442571220 1201900444516992 6110306540136841306 n 1 Συνταγή ψωμιού ισλανδικού: Βάζουν το ζυμάρι σε μία κατσαρόλα, την τυλίγουν καλά με μια μεμβράνη και τη θάβουν κάτω από το χώμα κοντά σε θερμές πηγές, για 24 ώρες. Με την θερμοκρασία που έχει το έδαφος το ψωμί ψήνεται.

  • Διακρίνεται για την καθαριότητα των κατοίκων σε όλους τους χώρους.
  • Νερό: πίνεται άφοβα, είναι εξαιρετικής ποιότητας (αν και έχει μία περίεργη μυρωδιά θείου, λόγω του ότι έρχεται από γεωθερμικές πηγές).
  • Το Ρέικιαβικ είναι τρείς ώρες πίσω από την ώρα της Ελλάδας (GMT).
  • Ταξιδεύουμε με Διαβατήριο ή Αστυνομική Ταυτότητα νέου τύπου, όπου τα στοιχεία να αναγράφονται με λατινικούς χαρακτήρες.
  • Χρεοκόπησε το 2008 και ανάκαμψε. Να σημειωθεί ότι η οικονομική κρίση δεν είχε καμία απολύτως επίπτωση στην παιδεία και τα σχολεία τους!

 Η Ισλανδία,

  • Άφησε ανέγγιχτο το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας από την κρίση.

448880831 3742853312656930 6629191195224390830 n

Η Υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ισλανδία:

Το εκπαιδευτικό τους σύστημα έχει φιλοσοφία πολύ διαφορετική από τη δική μας. Βασίζεται στην αρχή της αυτονομίας των μαθητών, του σεβασμού, της ισότητας, της ανθεκτικότητας, της ενεργούς και βιωματικής μάθησης, της δημιουργικότητας. Δεν υπάρχει τίποτε κατεστραμμένο, τίποτε βανδαλισμένο. Υπάρχει σεβασμός σε ό,τι είναι δημόσιο και ανήκει σε όλους.

Ο δήμος (έχει 74 δήμους) είναι υπεύθυνος για τα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης. (πρωτοβάθμια-κατώτερη), ενώ το κράτος για τα σχολεία ανώτερης εκπαίδευσης (δευτεροβάθμια-πανεπιστήμια).
Κάθε σχολείο μπορεί να διαμορφώσει το πρόγραμμα σπουδών του και πέρα από αυτό που προτείνει το υπουργείο, με βάση τις ανάγκες των μαθητών ή τις ιδιαιτερότητες της περιοχής.
Η/Ο Διευθύντρια/ντής  και το σχολικό συμβούλιο (εκπαιδευτικοί, δήμος, γονείς) διοικεί το σχολείο με σημαντική αυτονομία.

Ο νόμος για το υποχρεωτικό σχολείο υπογραμμίζει το δικαίωμα κάθε παιδιού να λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση στο γενικό σχολείο που βρίσκεται πλησιέστερα στο σπίτι του. Τα μαθήματα ξεκινάνε στις 8:30 και τελειώνουν περίπου στις 14:40 ή 15:00, ανάλογα με τον αριθμό των μαθημάτων που έχει κάθε μαθητής. Μεσολαβεί  διάλειμμα 45 λεπτών για φαγητό στο εστιατόριο του σχολείου.

  • Υπάρχουν τέσσερα επίπεδα εκπαίδευσης:
  1. Προσχολική Εκπαίδευση (Leikskóli):

Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 1 έως 6 ετών. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη κοινωνικών και κινητικών δεξιοτήτων μέσα από το παιχνίδι και τη διασκέδαση.

  1. Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Grunnskóli):

Διαρκεί 10 χρόνια, για παιδιά ηλικίας 6 έως 16 ετών.

Χωρίζεται σε δύο επίπεδα: 1) το δημοτικό σχολείο (1η-7η τάξη) και 2) το γυμνάσιο (8η-10η τάξη).

Περιλαμβάνει μαθήματα όπως Ισλανδικά, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Ιστορία, Γεωγραφία, Ξένες Γλώσσες και Τέχνες.

Το απόγευμα των μαθητών που ανήκουν στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (6-16 χρονών) είναι αφιερωμένο σε αθλητικές και εξωσχολικές δραστηριότητες που επιδοτούνται από τον δήμο, ενώ των μεγαλύτερων μαθητών που ανήκουν στη δευτεροβάθμια (16-18  χρονών) είναι αφιερωμένο σε αθλητικές δραστηριότητες και εργασία. Το τρίπτυχο «σχολείο – αθλήματα – εργασία» χαρακτηρίζει τη ζωή των μαθητών στην Ισλανδία.

  1. Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Framhaldsskóli):

Διαρκεί συνήθως 3 έως 4 χρόνια, για μαθητές ηλικίας 16 έως 20 ετών. Τα σχολεία αυτά παρέχουν γενική ή επαγγελματική εκπαίδευση και οδηγούν σε απολυτήριο (stúdentspróf). Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν μεταξύ γενικών ακαδημαϊκών προγραμμάτων ή πιο εξειδικευμένων επαγγελματικών σπουδών.

  1. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Háskóli):

Περιλαμβάνει πανεπιστήμια και άλλες ανώτατες σχολές. Τα προγράμματα σπουδών ποικίλλουν από προπτυχιακά έως μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Οι εισαγωγικές απαιτήσεις και η δομή των προγραμμάτων μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το ίδρυμα και το αντικείμενο σπουδών.

  1. Δια βίου Μάθηση:

Ενθαρρύνεται η συνεχής εκπαίδευση και επιμόρφωση των ενηλίκων.  Υπάρχουν πολλές δυνατότητες για επαγγελματική κατάρτιση και συνεχιζόμενη εκπαίδευση μέσω διάφορων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και οργανισμών.

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισλανδίας χαρακτηρίζεται από τη δωρεάν εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα, με την κυβέρνηση να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους. Επίσης, δίνεται έμφαση στην ισότητα των φύλων και στην ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Τα σχολεία τους στην Ισλανδία,

IMG 54d65f7009a2a76bad481f27b8e7f92f V (έξω από το σχολείο και μπροστά στο άγαλμα της θεάς Αθηνάς)

Οι χώροι των σχολείων τους είναι πλήρως εξοπλισμένοι, αποπνέουν ζεστασιά, ηρεμία και σεβασμό.

  • Έχουν μεγάλες αίθουσες εξοπλισμένες με φορητούς υπολογιστές notebook για κάθε μαθητή, διαδραστικούς πίνακες, αίθουσες μουσικής, εικαστικών, αίθουσες χαλάρωσης και εκτόνωσης των μαθητών, γυμναστήρια και τραπεζαρίες.

Οι αίθουσες έχουν νιπτήρες, χαλιά και καναπέδες

  • Κάθε σχολική μονάδα διαθέτει όλες τις ειδικότητες γενικής και ειδικής αγωγής, βοηθητικό προσωπικό, διοικητικό προσωπικό.
  • Έχουν Εργαστήρια, με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων (ξυλουργίας, υφαντικής,…)
  • Έχουν Βιβλιοθήκες, τις οποίες οι μαθητές επισκέπτονταν κάθε μέρα. Η ενθάρρυνση της φιλαναγνωσίας αποτελεί βασικό στοιχείο της κουλτούρας της χώρας. Εκδίδονται περίπου 600 βιβλία το χρόνο. Τα βιβλία είναι ένα από τα βασικά δώρα που ανταλλάσσουν. Στην Ισλανδία λένε:“ad ganga med bok I maganum”, ο καθένας γεννά κι ένα βιβλίο.
  • Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται κυρίως με τη μέθοδο project και ομαδικές εργασίες. Στους μικρούς μαθητές δεν δίνονταν εργασίες για το σπίτι. Οι μαθητές δουλεύουν πάντα σε ομάδες οι οποίες αλλάζουν κάθε εβδομάδα.
  • Εξωτερικά τα σχολεία είναι χωρίς κάγκελα.
  • Τα προαύλια έχουν αθλητικές εγκαταστάσεις και σύγχρονες παιδικές χαρές.
  • Στα περισσότερα σχολεία δεν χτυπάνε κουδούνι. Το ωρολόγιο πρόγραμμα διακρίνεται από ευελιξία. Τα μαθήματα ξεκινούν 8:15 και τελειώνουν περίπου 13:40 ενώ μέχρι τις 17:00 οι μαθητές μπορούν να παραμένουν στο σχολείο για να συμμετέχουν σε εξωδιδακτικές δραστηριότητες.
  • Τα παιδιά γευματίζουν καθημερινά στο σχολείο υγιεινά, σε αίθουσες ειδικά διαμορφωμένες ως κουζίνες, με πολύ χαμηλό κόστος για τους γονείς.
  • Όλοι οι χώροι του σχολείου είναι διακοσμημένοι με δημιουργίες των μαθητών.
  • Υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης και έξυπνοι μηχανισμοί για τους χάρτες μέσα στις αίθουσες.
  • Το σχολείο επιβραβεύει καλές πράξεις μαθητών έξω από το σχολείο.
  • Οι μαθητές κυκλοφορούν χωρίς παπούτσια.
  • Οι γονείς βοηθούν αλλά δεν επεμβαίνουν στη λειτουργία του σχολείου.

Το Ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται στην αρχή της ισότητας και της δημιουργικότητας και είναι επικεντρωμένο στο μαθητή και στις ανάγκες του.

Οι εκπαιδευτικοί είναι περισσότερο συντονιστές και υποστηρικτές στην κατάκτηση της γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές παρά πάροχοι της γνώσης.

Όλα τα σχολεία υποστηρίζονται από δομές και βοηθητικό προσωπικό (ψυχολόγους, δασκάλους ειδικής αγωγής, κοινωνικούς λειτουργούς).

Ο προϋπολογισμός κάθε σχολείου εξαρτάται από τα αποτελέσματα και κυρίως από τον αριθμό των μαθητών.

Υπάρχει μια μορφή εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης.

  • Έχει μεγάλα σχολικά συγκροτήματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης
  • Έχει μαθητές από διάφορες εθνικότητες.
  • Ο μισθός του/της εκπ/κού είναι περίπου 4.000-5.000 ευρώ. Ο ελάχιστος μισθός στην Ισλανδία είναι 300.000 κορώνες το μήνα (περίπου 2.000 ευρώ).

Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία της Ισλανδίας.

  1. Εσωτερική αξιολόγηση: Διενεργείται από κάθε σχολείο με τη συμμετοχή εκπ/κών, μαθητών, γονέων και κοινοποιείται.
  2. Εξωτερική αξιολόγηση: Διενεργείται από τον Δήμο ο οποίος στη συνέχεια ενημερώνει το Υπουργείο και κάνει προτάσεις βελτίωσης. Το Υπουργείο αξιολογεί το κάθε σχολείο κάθε 3 χρόνια.

Η Ειδική Αγωγή στην Ισλανδία:

  • Οι περισσότεροι μαθητές λαμβάνουν εκπαίδευση σε τοπικά κανονικά υποχρεωτικά σχολεία, πιο συχνά σε κανονικές τάξεις. Υπάρχουν και κάποιες ειδικές μονάδες στα γενικά σχολεία. Τα μόνα ειδικά σχολεία που υπάρχουν είναι για μαθητές με σοβαρές αναπηρίες (ένα σχολείο) και για μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς (δύο σχολεία)à 3 σχολεία Ειδικής Αγωγής.

Σύμφωνα με τον Νόμο για την Εκπαίδευση, τα ειδικά σχολεία έχουν το ρόλο να βοηθούν τα γενικά σχολεία και να τα υποστηρίζουν με διαφορετικούς τρόπους.

Ο Κανονισμός για τη Σχολική Υποστήριξη και την Ειδική Αγωγή Προσχολικής Πρωτοβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Αρ. 584/2010) ορίζει ότι οι εξειδικευμένες υπηρεσίες περιλαμβάνουν υποστήριξη για:

  • μαθητές σε προδημοτικά και υποχρεωτικά σχολεία·
  • γονείς των μαθητών
  • καθηγητές και το προσωπικό του σχολείου.

Έχει Ειδικές Τάξεις στην κανονική ροή του σχολικού προγράμματος

Γίνεται είτε εξατομικευμένο πρόγραμμα, είτε ομαδική διδασκαλία 2-3 ατόμων

Κατά την παραμονή μας στην Ισλανδία παρακολουθήσαμε επιμορφώσεις:

  1. Στο Δημοτικό σχολείο “Reykjavik Junior College”
  2. Στο Κέντρο της Ισλανδικής Ένωσης για τα δικαιώματα των γυναικών
  3. Στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Γεωργικής Καλλιέργειας “Fridheimar Greenhouse”
  4. Στο Μουσείο Επιστημών “Perlan Wonders of Iceland”

Δραστηριότητες:

  • Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν γνώρισαν τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων σχολικών μονάδων στην Ισλανδία, τις εγκαταστάσεις των σχολείων και αντάλλαξαν απόψεις και πληροφορίες με το εκπαιδευτικό προσωπικό.
  • Την 1η ημέρα του προγράμματος, στο Πανεπιστήμιο του Ρέικιαβικ, έγινε η γνωριμία των συμμετεχόντων με βιωματικές τεχνικές, η παρουσίαση της ιστορίας και του πολιτισμού της Ισλανδίας και του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, το οποίο βασίζεται στην αρχή της ισότητας και της αυτονομίας, καθώς και του προγράμματος: «Σχολεία του Δάσους».
  • Την 2η ημέρα πραγματοποιήθηκε ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα κάθε χώρας, από τις 13 χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, ανταλλαγή απόψεων, εποικοδομητικός διάλογος με τους εκπαιδευτικούς από κάθε χώρα και ανταλλαγή καλών διδακτικών πρακτικών.
  • Πραγματοποιήθηκε παρακολούθηση σε ενδεικτικές διδασκαλίες των συμμετεχόντων και των διδασκόντων του προγράμματος, στην ολομέλεια των συμμετεχόντων.
  • Την τελευταία ημέρα, όπως όλοι οι συμμετέχοντες, στην ολομέλεια, παρουσιάσαμε το σχολείο μας, δράσεις του σχολείου μας και εκπαιδευτικά προγράμματα που εφαρμόστηκαν κατά το σχολικό έτος 2023-2024, παρουσιάσαμε εικόνες από τον Δήμο Περιστερίου και χαρακτηριστικά τοπία της Αθήνας και της Ελλάδας γενικότερα μιας κι εκπροσωπούσαμε τη χώρα μας σε αυτή τη συνάντηση εκπαιδευτικών των Ευρωπαϊκών χωρών.
  • Ακολούθησε απονομή των βεβαιώσεων συμμετοχής.

Οφέλη:

  • Οι εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή με τα εκπαιδευτικά συστήματα και την κουλτούρα της εκπαίδευσης, όχι μόνο της χώρας υποδοχής αλλά και των χωρών προέλευσηςτου συνόλου των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στο επιμορφωτικό πρόγραμμα.
  • Δημιούργησαν σχέσεις επικοινωνίας και διαλόγου με σχολεία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και δεσμεύτηκαν για τη διατήρηση της διασύνδεσης των σχολικών μονάδων και για την εποικοδομητική συνεργασία τους μελλοντικά.
  • Εμπλούτισαν τα διδακτικά τους εργαλεία, με την προσθήκη καινοτόμων διδακτικών μεθόδων και πρακτικών.
  • Ενίσχυσαν δεξιότητες επίλυσης κοινών προβλημάτων με συναδέλφους εκπαιδευτικούς άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, ενίσχυσαν την ενσυναίσθηση και την ικανότητα κατανόησης συναισθημάτων και σκέψεων.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι με τη συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα κινητικότητας εκπαιδευτικών Erasmus+, οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα της εκάστοτε χώρας υποδοχής και έρχονται σε επαφή με την κουλτούρα και το φυσικό περιβάλλον της, καθ’ όλη τη διάρκεια διεξαγωγής των επιμορφωτικών δραστηριοτήτων.

Επισημαίνεται ότι το σύνολο των εξόδων μετακίνησης, διαμονής και παρακολούθησης του επιμορφωτικού σεμιναρίου καλύφθηκε από τη δράση Erasmus+.

449167086 1531709497428291 2371998510780898646 n 1

    • Είδαμε τους θερμοπίδακες της γεωθερμικής περιοχής Geysir της Ισλανδίας και ενεργούς θερμοπίδακες, συμπεριλαμβανομένου του πιο ενεργού θερμοπίδακα της Ισλανδίας γκέιζερ Strokkur και Γκέιζερ (Geyser). Από αυτούς εκτινάσσεται κάθε λίγα λεπτά ένας πίδακας θερμού νερού σε ύψος περίπου έως και 70 μέτρων. Ο μεγάλος πίδακας (Geyser) έδωσε μάλιστα το όνομά του σε όλους τους θερμοπίδακες του κόσμου. Γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον της Ισλανδίας!Το εντυπωσιακό είναι ότι κατά τη διάρκεια της παραμονής μας έγινε έκρηξη ηφαιστείου στην Ισλανδία και ούτε οι εκπαιδευτικοί αντιληφθήκαμε κάτι, αλλά δεν αντιληφθήκαμε να αλλάζει τίποτε στη καθημερινότητα των ντόπιων που ήταν ενήμεροι..     Η Ισλανδία βρίσκεται ανάμεσα στη Μ. Βρετανία και τη Γροιλανδία στο σημείο εκείνο του Ατλαντικού όπου οι δυο πλάκες απομακρύνονται. Το νησί της Ισλανδίας βρίσκεται πάνω σε αυτό το άνοιγμα και σχηματίστηκε καθώς η μεσοωκεάνια ράχη βρισκόταν κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας, οπότε το μάγμα είχε τη δυνατότητα να ανέβει πάνω από τη θάλασσα και να ψυχθεί.

      Η άνοδος του μάγματος στην επιφάνεια του νησιού δημιούργησε μία σειρά από ηφαίστεια, τα οποία συνοδεύονται και από αρκετή γεωθερμική ενέργεια και θερμοπίδακες νερού, τα γκέιζερ (δηλ. πλούσιος και βίαιος πίδακας). Στην Ισλανδία η (αβαθής) γεωθερμική ενέργεια χρησιμοποιείται για τη θέρμανση των περισσότερων σπιτιών. Υπάρχουν περίπου 30 δημοτικά συστήματα θέρμανσης και 200 ιδιωτικά σε αγροτικές περιοχές που καλύπτουν το 86% της θέρμανσης στη χώρα. Εκμεταλλεύονται το πλεονέκτημα ότι η θερμοκρασία του εδάφους δεν ποικίλει από εποχή σε εποχή όπως ο αέρας.

      Η εκμετάλλευση της γεωθερμίας είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνηγια την ανάκαμψη της οικονομίας της Ισλανδίας μετά την οικονομική κρίση του 2008, σύμφωνα με τον πρόεδρο της χώρας. Η χώρα παράγει τώρα όλη την ενέργεια που απαιτεί για ηλεκτρισμό και οικιακή θέρμανση από γεωθερμικές και υδροηλεκτρικές πηγές.

           Το τοπίο της Ισλανδίας από μόνο του αποτελεί μια έκπληξη: γυμνά βουνά που λούζονται από καταρράκτες, βοσκοτόπια, μια ηφαιστειακή γη χωρίς δέντρα, με συνεχείς εναλλαγές στην ακτογραμμή. Άλογα ελεύθερα να τρέχουν στη φύση, πρόβατα να βόσκουν ελεύθερα.

       Ένα μικρό οδοιπορικό στην Ισλανδία:

      1. Ηφαίστεια (διαθέτει περισσότερα από 200 ηφαίστεια)                                                                            Ολόκληρη η Ισλανδία είναι ηφαιστειογενής. Καθώς οι δύο πλάκες του φλοιού της γης που σχηματίζουν τον πυθμένα του Ατλαντικού Ωκεανού απομακρύνονται, δημιουργούνται κενά και ρήγματα, απ΄ όπου ξεπηδά η λάβα. Οι σχηματισμοί της λάβας δημιουργούσαν ένα απόκοσμο ηφαιστειακό τοπίο.

      2. Γεωθερμία (διαθέτει περισσότερες από 600 θερμές πηγές)                                                                         Η ζωή πάνω σε ένα τεράστιο ηφαίστειο έχει και μερικά πλεονεκτήματα: Η κεντρική θέρμανση της Ισλανδίας γίνεται με γεωθερμική ενέργεια με σχεδόν μηδενικό κόστος.                                           Πήγαμε στη γεωθερμική περιοχή Seltún στο Krýsuvík, ένα από τα πιο εντυπωσιακά τοπία στην Ισλανδία. Ο ατμός κυριαρχεί στην περιοχή με ηφαιστειογενείς αεραγωγούς, φουμάρες, λασποδοχεία και θερμές πηγές που βράζουν. Ο συριστικός ατμός εξαναγκάζεται να βγει από τη γη από τις γεωθερμικές οπές ως φυσαλίδες λάσπης και βρασμένες θερμές πηγές. Βραστό νερό βγαίνει από τη γη δεξιά και αριστερά με έντονη μυρωδιά θειικού. Οι γεωθερμικοί αεραγωγοί που βράζουν και αχνίζουν είναι επικίνδυνοι, καθώς η ζέστη είναι 80-100 βαθμοί Κελσίου.
  • 442488696 966958701732450 8599523020024655479 n 2

3. Εθνικό Πάρκο Thingvellir: Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO

Επισκεφθήκαμε το Εθνικό Πάρκο Thingvellir (Θίνγκβελλιρ), μέρος όπου εκεί ιδρύθηκε από τους Βίκινγκς (το έτος 930 μ.Χ.) και λειτούργησε, το πρώτο υπαίθριο κοινοβούλιο σε ένα ανοιχτό χώρο και συνεδρίαζε από το 930-1798 μ.Χ.. Οι Ισλανδοί αισθάνονται πολύ υπερήφανοι επειδή ένα από τα παλαιότερα ευρωπαϊκά πολιτεύματα με δημοκρατικές αρχές είναι κομμάτι της ιστορίας τους. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι εκεί, μπορεί κανείς να σταθεί πάνω στις δύο τευκτονικές πλάκες της Ευρασίας και της Αμερικής που χωρίζονται από ένα βαθύ ρήγμα. Σε εκείνο το σημείο ενώνεται η Ευρώπη με την Αμερική. Είναι ένα μέρος ιδιαίτερο, με βραχώδη ύψωμα από την μια και από την άλλη τη θέα της πεδιάδας και μακριά των χιονισμένων βουνών. Η ξεναγός στο δρόμο της επιστροφής, μας αποκάλυψε, κοιτώντας την εφαρμογή στο κινητό της, πως κατά τις ώρες που περάσαμε στο Θίνγκβελλιρ είχαν γίνει 170 σεισμοί.

Ο Þorgeir Ljósvetningagoði Þorkelsson (1000 μ.Χ.,), διακήρυξε από αυτό το μέρος, την ειρηνική μεταστροφή της Ισλανδίας στον Χριστιανισμό και έκανε τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία της Ισλανδίας. Οι ειδωλολάτρες επιτρεπόταν να λατρεύουν τους Σκανδιναβικούς Θεούς ιδιωτικά.

445629022 774826378101481 6945798815573646805 n 1

4. Lucky Bridge

Περπατήσαμε κάνω από τη γέφυρα Lucky Bridge που ενώνει την Ευρασιατική με την Αμερικανική λιθοσφαιρική πλάκα. Η γέφυρα μεταξύ δύο ηπείρων, είναι μια πεζογέφυρα 15 μέτρων, πάνω από μια μεγάλη σχισμή και χτίστηκε ως σύμβολο για τη σύνδεση μεταξύ της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης. Στην τοποθεσία, μπορεί κανείς να δει καθαρά πώς οι δύο ηπειρωτικές πλάκες έχουν χωριστεί λόγω των κινήσεων του φλοιού της Γης (απομακρύνονται συνεχώς με ρυθμό κατά μέσο όρο περίπου 2 εκατοστών ετησίως, με μεγάλες δυνάμεις κάτω από τα διάκενα ρήγματα). Είναι ένα από τα λίγα μέρη στον κόσμο όπου ένα ρήγμα είναι τόσο ευδιάκριτο! Στο μέσο της γέφυρας, μια πλάκα γράφει, «Η γέφυρα μεταξύ των ηπείρων». Οι δύο πλευρές επισημαίνουν: «Καλώς ήρθατε στην Αμερική» και «Καλώς ήρθατε στην Ευρώπη».

5. Καταρράκτες

448808971 493693673171182 9192213687579277356 n  

Επισκεφθήκαμε:

  • τον Καταρράκτη Gullfoss (Χρυσός Καταρράκτης),   έναν εντυπωσιακό καταρράκτη του οποίου το νερό του πέφτει για 32 μέτρα σε δύο στάδια καθώς ο καταρράκτης χωρίζεται στα δύο. Όλο το νερό πέφτει στο φαράγγι  του ποταμού Hvítá που φτάνει μέχρι και τα 70 μέτρα ύψος. Εκεί διαπιστώνει κανείς τη δύναμη της φύσης και το σεβασμό που οφείλει.
  • τον καταρράκτη Σέιγιαλαντφος (Seljalandsfoss). Το Seljalandsfoss είναι μέρος του ποταμού Seljands, που έχει τις ρίζες του στον παγετώνα Eyjafjallajökull. Στον Seljalandsfoss μπορεί να περπατήσει όποιος επιθυμεί πίσω από τον Καταρράκτη!
  • τον καταρράκτη Γκόνταφος (Skógafoss) , «τον καταρράκτη των θεών» – ονομάστηκε έτσι γιατί, σύμφωνα με την παράδοση, ένας από τους Βίκινγκς φεουδάρχες της περιοχής πέταξε στα ορμητικά νερά τα είδωλα των θεών της παλιάς παγανιστικής θρησκείας. Χρησιμοποιήθηκε το μέρος στις ταινίες Thor: Ο σκοτεινός κόσμος και η μυστική ζωή του Walter Mitty.
  1. Λίμνη-κρατήρας Kerid, ένα φυσικό μνημείο γεωλογικής ιστορίας, έχει διαστάσεις 55μ βάθος, 170μ πλάτος και 270μ μήκος, ηλικίας περίπου 6500 χρόνων.

IMG b9d0b7d85924be919e20e6f6d46f5605 V IMG 64359a7ce10642b699570640c97093c6 V

7. παγετώνα Sólheimajökull

442571238 330183680113287 7201638373818584028 n   Περπατήσαμε μέχρι μια μικρή λίμνη που έχει σχηματιστεί μπροστά από τον παγετώνα που υποχωρεί και έως τους πρόποδες του παγετώνα.  Ο συγκεκριμένος παγετώνας σε περίπου 100-150 χρόνια θα σβήσει, λένε οι ειδικοί, λόγω της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Τα παγόβουνα θαυμάζονται σε δύο χρώματα, έναν τύπο λευκού γάλακτος, ενώ ο άλλος τύπος έχει λαμπρό μπλε χρώμα με ένα μαγικό παιχνίδι φώτων και κρυστάλλων πάγου.

8. Παραλία

Σταματήσαμε επίσης στην καταπληκτική παραλία της μαύρης άμμου Reynisfjara, με τους βραχώδεις σχηματισμούς Reynisdrangar. Είναι μια από τις πιο εντυπωσιακές παραλίες στην Ισλανδία και επικίνδυνη. Ποτέ -μα ποτέ- με την πλάτη στο νερό σε απόσταση μικρότερη των 20 μ.

Προσεγγίσαμε τα δυτικά φιόρδ, μέρη απομακρυσμένα και ανεμοδαρμένα, που αποτελούν το καταφύγιο των ψαράδων εδώ και αιώνες.

9. ψαροχώρι Αρναστράπι, 

Από εκεί είδαμε το βουνό Kirkjufell, που παρουσιάστηκε και στη σειρά Games of Thrones. Η χερσόνησος είναι πλούσια σε άγρια ζωή και αποτελεί το σπίτι για πολλά είδη πουλιών όπως τα πάφινς και διάφορα είδη φώκιας. Σαρκοβόρα ζώα δεν υπάρχουν στο νησί. Ούτε φίδια.

10. τη μαύρη εκκλησία του Budir,

στη νότια πλευρά της χερσονήσου Snæfellsnes, που χρονολογείται από το 1703 .                            IMG d9aa4e1e8692f4e33e5e4cdbf8fc2794 V 1IMG d9aa4e1e8692f4e33e5e4cdbf8fc2794 V 5

11. Το ναό του Χάλγκριμουρ, μοντέρνας σχεδίασης, εμπνευσμένο από τις Ισλανδικές παραδόσεις. Διαθέτει πύργο ύψους 73μ.                                                                           IMG 6016355a040fc375fe985f7b2db33ffe V

12. την Harpa, αίθουσα συναυλιών μοντέρνας σχεδίασης όπου στεγάζονται η Συμφωνική Ορχήστρα και η Όπερα της Ισλανδίας.

IMG 201639332c5bd2fb2571c06e12567834 V  (Το κτίριο αποτελείται από περισσότερα από 1.000 υαλότουβλα, ενώ το κτήριο φωτίζεται τη νύχτα, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή εικόνα. Φιλοξενεί μέχρι 1.800 άτομα.)

13. το Perlan, μουσείο φυσικής ιστορίας, με πραγματικό ice cave, μήκους 100μ που έχει φτιαχτεί με μεταφορά 350 τόνων πάγου. Οι θερμοκρασίες είναι <-20β Κελσίου.

14. Θερμοκήπιο Friðheimar, που καλλιεργεί ντομάτες.

Γλυπτά που συναντήσαμε στο δρόμο μας. Το καθένα έστελνε ένα μήνυμα στους περαστικούς:

The Unknown Official Reykjavik Iceland «μνημείο του άγνωστου γραφειοκράτη», Magnús Tómasson, 1994. (Βρίσκεται μπροστά σε μια από τις εισόδους του Δημαρχείου του Ρέικιαβικ.  Το γλυπτό είναι μια τέλεια μεταφορά για το πώς η καθημερινότητα συντρίβει, ενώ ταυτόχρονα απεικονίζει την αφήγηση του απρόσωπου υπαλλήλου που δεν είναι ποτέ πρόσωπο για τους περισσότερους ανθρώπους.)
IMG 41a55123184a095e43154ad4a02e5815 V 3IMG 41a55123184a095e43154ad4a02e5815 V 1 «μνημείο του άγνωστου γραφειοκράτη». (Δύο ελληνίδες δασκάλες νιώθουν την ανάγκη να δοκιμάσουν να αλλάξουν την κατάσταση που υφίσταται ο άγνωστος γραφειοκράτης. Προσπαθούν…Δεν είναι αρκετό. Πρέπει να βοηθήσει κι ο γραφειοκράτης κάπως. Ο κόσμος περνά γύρω αδιάφορα. Ουτοπία ή Ενσυναίσθηση;)
436052421 1114612509771663 1467353066866606166 n 1 (ο δρόμος του Ουράνιου Τόξου (Rainbow Street) αφιερωμένος στη διαφορετικότητα)

images 3

statue of cellist erling 1 Erling Blondal Bengtsson,  του γλύπτη Olof Palsdottir. (ο Δανός τσελίστας Erling Blondal Bengtsson έξω από τη Χάρπα)
IMG e1fc0340011512ed44b2d37761ccb2ed V ο Tomas Gudmundsson, της  Halla Gunnarsdottir.  (ο Tomas Gudmundsson ήταν ποιητής του Ρέικιαβικ. Μπορείτε να καθίσετε μαζί του και να δείτε τη θέα που κοιτάζει – την πόλη που αγάπησε).
IMG 65f851c9ec1a646cc39c6cf50521ffa5 V Αντίγραφο Vatnsberinn (Water Carrier)

Βασικές γνώσεις της ισλανδικής γλώσσας:

Ναι : Ja

Όχι: Nei

Ευχαριστώ: Takk

Παρακαλώ: Ekkert ad pakka

Καλημέρα: Godan daginn

Καληνύχτα: Goda nott

Γεια σου!: Hallo!

449392774 1624893144965406 4696165127298217435 n 2                                                                            441235662 1178148226690301 704543918025002959 n 1

Επιστρέψαμε στη χώρα μας έχοντας αποκομίσει γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με το ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και έχοντας στο μυαλό μας και στην καρδιά μας εικόνες, γεύσεις και οσμές από μια χώρα περίεργη μυστήρια, γεμάτη αντιθέσεις. Η συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό σχέδιο και η παρουσίαση όλων όσων είδαμε, αποτέλεσε αφορμή για συζήτηση, στοχασμό και δέσμευση για υιοθέτηση καλών πρακτικών που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στο σχολείο μας.

Η Διευθύντρια του 35ου ΔΣ Περιστερίο

 Μαρία Ευαγγελίου