ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ:
Ad - Διαφήμιση
Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ.
Πριν ξεκινήσω την τοποθέτησή μου σχετικά με το νομοσχέδιο θα ήθελα να αναφέρω εδώ στο Κοινοβούλιο δύο πράγματα, επειδή πολλά ακούσαμε από την πλευρά της Κυβέρνησης και από την πλευρά του Υπουργού Αναπτύξεως για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και όλα αυτά.
Σήμερα βγήκε η Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής. Πρέπει να τη διαβάζουμε ολόκληρη. Δεν είναι μόνο κάποια στοιχεία που επιλεκτικά βρίσκουμε, π.χ. ότι ο πληθωρισμός έχει πέσει και είναι γύρω στο 6,5% ή τη μεγέθυνση της οικονομίας και όλα αυτά που αναφέρθηκαν.
Μέσα σ’ αυτή την έκθεση ουσιαστικά τρία σημαντικά ζητήματα μπήκανε. Πρώτα απ’ όλα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών ακόμα περισσότερο επιδεινώνεται και φτάνει σε ένα ποσοστό 20,1% για το 2022, ενώ το 2021 ήταν 12% περίπου.
Υπάρχει αύξηση, λέει η έκθεση, της ανισότητας, λόγω του πληθωρισμού αυξάνει η ανισότητα και ειδικότερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά και για τη λεγόμενη μεσαία τάξη.
Επίσης απαιτείται επένδυση στη βελτίωση ποιότητας των θεσμών και αυτό πρέπει να αποτελέσει απαρέγκλιτη στόχευση. Εδώ έχει να κάνει με τα ζητήματα δημοκρατίας στη χώρα μας. Και πολλά άλλα αναφέρει.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε με τον τίτλο «Μέτρα στήριξης συγγενών θυμάτων, πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος Τεμπών» και λοιπά πραγματικά είναι ένα σοβαρό νομοσχέδιο, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα. Είναι σοβαρό, γιατί έχει να κάνει πρώτα από όλα με τα μέτρα στήριξης των θυμάτων και των οικογενειών των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Είναι ένα πολυνομοσχέδιο, το οποίο -επιτρέψτε μου- εκμεταλλεύεται κατά κάποιον τρόπο αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα, αυτό το εθνικό χρέος που έχουμε απέναντι σε αυτούς που επλήγησαν, που έχασαν τη ζωή τους αλλά και στις οικογένειές τους στο σημαντικό αυτό δυστύχημα, αλλά από την άλλη μεριά, ενώ τα άρθρα τα οποία αφορούν το εν λόγω θέμα είναι είκοσι ένα, τα υπόλοιπα εκατόν έντεκα άρθρα έχουν να κάνουν με άλλα ζητήματα.
Λοιπόν έχουμε ένα πολυνομοσχέδιο, ένα νομοσχέδιο που αφορά πάνω από έξι-επτά υπουργεία και βέβαια το κομμάτι που αφορά τις αποζημιώσεις ή όλα τα οικονομικά μέτρα για τις οικογένειες, σαφώς από την πρώτη στιγμή και διά του Εισηγητή μας τοποθετηθήκαμε θετικά και πολύ σωστά γίνονται όλα αυτά.
Απλά όμως θεωρούμε ότι είναι ασέβεια, είναι έλλειψη σεβασμού, το να μπαίνει ένα πολυνομοσχέδιο με αυτόν τον τρόπο τον συγκεκριμένο. Βέβαια, και μέτρα να υπάρξουν, και θετικό είναι ό,τι ψηφίζεται σήμερα σχετικά με αυτό. Οι άνθρωποι δεν γυρίζουν πίσω.
Αλλά από την άλλη μεριά υπάρχει το μείζον ζήτημα. Απαντήσεις έχουν δοθεί; Απαντήσεις όμως δεν έχουν δοθεί όλο αυτό το χρονικό διάστημα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στάθηκε στο τραγικό αυτό γεγονός με τη μέγιστη δυνατή σοβαρότητα και πρέπει να υπενθυμίσω ότι σοβαρά αντιμετωπίσαμε χωρίς καταγγελίες, κραυγές, φωνές, το θέμα αυτό. Αναστείλαμε εκδηλώσεις μας για πάνω από δύο εβδομάδες, αν θέλετε σαν ελάχιστη ένδειξη σεβασμού σε αυτούς που χάθηκαν.
Από την άλλη μεριά όμως, από την αρχή και ακόμα, έχουμε θέσει ερωτήματα, ερωτήματα συγκεκριμένα, τα οποία όμως δεν πήραν καμία απάντηση από την πλευρά της Κυβέρνησης. Και δεν είναι μόνο η δικαιοσύνη που θα ελέγξει και λοιπά, αλλά υπάρχουν φορείς του δημοσίου, φορείς της Κυβέρνησης γενικότερα, οι οποίοι πρέπει να απαντήσουν και να τοποθετηθούν σχετικά.
Η διάχυση των ευθυνών, «όλοι φταίμε», είναι ουσιαστικά μια έμμεση συγκάλυψη των ευθυνών. Πρέπει να πέσει απόλυτο φως στο συγκεκριμένο γεγονός, πώς και γιατί έγινε και βέβαια από εκεί και πέρα τι μέτρα θα παρθούν.
Είναι ένα νομοσχέδιο λοιπόν, πολυνομοσχέδιο όπως είπα, που εκτός από τα άρθρα που αφορούν το ζήτημα των Τεμπών, ουσιαστικά βρίθει φωτογραφικών διατάξεων, περιλαμβάνει μικροεξυπηρετήσεις ή και μεγάλες εξυπηρετήσεις ιδιωτικών συμφερόντων. Φαίνεται δηλαδή η Κυβέρνηση, τώρα στη δύση της θητείας της -γιατί ουσιαστικά είναι δύση της θητείας της πια, αυτό διανύουμε τώρα- να ξεπληρώνει κάποια πράγματα και να ικανοποιεί κάποιες δεσμεύσεις που ίσως είχε αναλάβει. Αγνοεί βέβαια σαφώς κοινωνικές ανάγκες.
Υπάρχουν πάρα πολλά άρθρα στα οποία μπορούμε να τοποθετηθούμε επιλεκτικά. Μιλώ για λίγα. Αναφέρομαι πρώτα απ’ όλα για το άρθρο 110, καταπάτηση της δασικής νομοθεσίας στο όνομα του πολιτισμού. Το άρθρο 55, νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών κατ’ εξαίρεση μόνο στα λιμάνια, στα οποία η ιδιωτικοποίηση είναι σε διαδικασία ολοκλήρωσης, όπως στο λιμάνι της Καβάλας. Στο άρθρο 94, νέες παρατάσεις στα ΣΒΑΚ, Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, άλλα τέσσερα χρόνια. Γιατί άραγε αυτό;
Το άρθρο 106 αφορά τους καλλιτέχνες. Μιλάει για εξαίρεση των ωρών πρόβας από την εργασία πλήρους απασχόλησης, που έχει την πλήρη αντίθεση φυσικά και των ηθοποιών.
Και σε άλλα μικρά άρθρα υπάρχουν μικροβελτιώσεις χωρίς όμως σχεδιασμό και το πιο σημαντικό χωρίς προσλήψεις. Παραδείγματος χάρη, στο νομοσχέδιο δεν εισήχθησαν προβλέψεις για προσλήψεις στα υποστελεχωμένα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά ορίστηκε απλά η αύξηση ημερών μετακίνησης εκτός έδρας από 120, που προβλέπεται επί του παρόντος, σε 180 προκειμένου οι ανάγκες να καλύπτονται με δανεικούς εργαζόμενους από άλλα αεροδρόμια. Ας ρίξουμε μια ματιά στο τι γίνεται στα αεροδρόμια άλλων ευρωπαϊκών χωρών και πόσους εργαζόμενους απασχολούν.
Στον ΟΣΕ αντί για δύο χιλιάδες εκατό, αναγκαίους με το οργανόγραμμα, εργαζόμενους, εργάζονται μόνο επτακόσιοι είκοσι ένας τακτικοί και διακόσιοι με παροχή υπηρεσιών και μιλάτε για ασφάλεια χωρίς πρόβλεψη προσλήψεων, με προσωπικό ειδικοτήτων αιχμής και μετατροπή της εργασιακής τους σχέσης σε ΙΔΑΧ για λόγους ασφαλείας.
Θεωρείτε επίσης ότι το όλο πρόβλημα είναι να μην μπορούν να κάνουν ενστάσεις στους προσωπικούς πίνακες αυτοί οι οποίοι συμμετείχαν σε διαγωνισμούς. Θέλετε λοιπόν να φοβούνται οι εργαζόμενοι να καταφύγουν στη δικαιοσύνη. Έτσι δεν θα αργεί ακόμα περισσότερο η διαδικασία πρόσληψής τους; Θα αργεί φυσικά.
Καταθέτω και τη ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΣΕ που έχει να κάνει με το εν λόγω σχέδιο νόμου.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, έρχομαι τώρα στο άρθρο 7. Παρέχεται δυνατότητα προκήρυξης καθεστώτος της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, με τη μορφή διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης και οι σχετικές διαδικασίες δύνανται να διενεργούνται είτε μέσω πληροφοριακού συστήματος αναπτυξιακού νόμου είτε μέσω πληροφοριακού συστήματος κρατικών ενισχύσεων.
Από την άλλη μεριά όμως το πολύ σημαντικό στο άρθρο αυτό και γενικότερα είναι ότι θα δώσει η Κυβέρνηση στις μεγάλες επιχειρήσεις με τη νομοθέτησή της 250 εκατομμύρια, ενώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μόνον 130 εκατομμύρια. Αυτό είναι και ο τρόπος που βλέπει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την πράσινη μετάβαση, όπου η απολιγνιτοποίηση πραγματικά είναι το πρώτο δείγμα της μετάβασης στη χώρα μας.
Όμως υπάρχουν και άρθρα τα οποία αφορούν τις μεταφορές και είναι πολύ σημαντικά. Γενικά, θα έλεγα, δεν θεσπίστηκαν ακόμα σαφείς κανόνες στις εταιρείες μεταφορών.
Το άρθρο 80 αφορά τα ταξί. Είναι ένα άρθρο στο οποίο δεν έχουν ληφθεί υπόψιν οι προτάσεις των αντίστοιχων φορέων των ιδιοκτητών και εργαζομένων. Επιμένω να επαναφέρω το θέμα της ηλεκτροκίνησης που είναι ένα πολύ σοβαρό αίτημα του χώρου. Τα ταξί στην Αττική από το 2026 θα είναι ηλεκτρικά, όταν σε εταιρίες αυτοκινήτων αυτό μπορεί να αρχίζει και το 2030.
Και μάλιστα η Κυβέρνηση -πλέον κυβερνά τέσσερα χρόνια- δεν εφήρμοσε τον ν.4530 του 2018 του ΣΥΡΙΖΑ, που έχει να κάνει με τις πλατφόρμες έργου ξένων εταιριών. Δεν προχώρησε η υλοποίηση αυτών που προβλέπονταν από τον νόμο του 2018, με διαφάνεια και με συμφέρον και για τους εργαζόμενους και τους ιδιοκτήτες των ταξί.
Το άρθρο 51 είναι ένα άλλο σοβαρό άρθρο για τα πλωτούς σταθμούς παραγωγής φυσικού αερίου. Οφείλω εδώ στη Βουλή να θέσω το ζήτημα το οποίο έχει αναστατώσει τη Δυτική Αθήνα και ειδικά το Δήμο Χαϊδαρίου και τους όμορους δήμους και περιοχές του εν λόγω Δήμου, σχετικά με την επικείμενη επένδυση φυσικού αερίου, καύσης φυσικού αερίου για παραγωγή ενέργειας στο χώρο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Είναι ένα θέμα που έχει ξεσηκώσει την τοπική κοινωνία και ένα ζήτημα το οποίο μέσω του Δήμου, ο οποίος μέχρι και στον Πρωθυπουργό έχει αποστείλει σχετική επιστολή, εκφράζοντας τα αιτήματα των δημοτών και των συλλόγων του Δήμου Χαϊδαρίου, δείχνει την πλήρη αντίθεσή του σε αυτή τη χρήση, η οποία επιτρέψτε μου προβλεπόταν και από νόμο που εσείς ψηφίσατε, οι της Νέας Δημοκρατίας, στην παραχώρηση των Ναυπηγείων.
Αποτελεί ένα σοβαρό περιβαλλοντικό κίνδυνο, αν πραγματοποιηθεί η εν λόγω επένδυση, η οποία έχει ανακοινωθεί από τον επενδυτή. Θα το δούμε. Ο κόσμος όμως τοπικά κινητοποιείται και θα αποτρέψει ό,τι αφορά την περιβαλλοντική επιβάρυνση ακόμη περισσότερο της Δυτικής Αθήνας, αλλά και πιθανή επικινδυνότητα η οποία μπορεί να υπάρχει.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι βιάζεται η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Βλέπει ότι πλησιάζει το τέλος της. Βιάζεται η δεξιά, ανάλγητη και ανίκανη αυτή Κυβέρνηση, η πλέον ανίκανη δεξιά ανάλγητη κυβέρνηση από τη Μεταπολίτευση και μετά. Γι’ αυτό νομοθετεί με τον τρόπο που νομοθετεί, με πολυνομοσχέδια βάζοντας μέσα μια σειρά ζητημάτων.
Αισθάνεσθε το τέλος σας. Και μάλιστα η χυδαιότητα, οι εκφράσεις, η οξύτητα, η τοξικότητα, την οποία ζήσαμε και μέσα στην Ολομέλεια αλλά και στις Επιτροπές της Βουλής τις τελευταίες μέρες, δείχνει αυτή την ανησυχία, δείχνει αυτή την αγωνία που υπάρχει από την πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία βλέπει πραγματικά το τέλος της να έρχεται, μέσα φυσικά από την εκλογική διαδικασία.
Ένα όμως είναι σίγουρο και όσοι μας ακούν, το γνωρίζουν, ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι η μόνη κυβέρνηση που δεν θα σχηματιστεί μετά από τα αποτελέσματα αυτής της κάλπης. Δεν μπορεί να σχηματίσει κυβέρνηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προσέρχεται σε αυτή τη μάχη με συγκεκριμένη πρόταση και με δέσμευση ότι θα σχηματίσουμε μια δημοκρατική προοδευτική κυβέρνηση, η οποία θα σταματήσει την καταστροφή και θα προχωρήσει η χώρα μας σε μία αναπτυξιακή πορεία όλου του λαού.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ακολουθεί ο σύνδεσμος της τοποθέτησης: https://www.
Με εκτίμηση
Το Γραφείο Τύπου