Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση – Εγγραφή πτυχιούχων κολεγίων σε Τεχνικό Επιμελητήριο και Οικονομικό Επιμελητήριο

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, η εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με πλήθος ανακοινώσεων από στελέχη της κυβέρνησης, το εν λόγω νομοσχέδιο στοχεύει στην σύνδεση των Επαγγελματικών Λυκείων με την αγορά εργασίας. Έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση, η οποία σε γενικές γραμμές κατηγορεί την κυβέρνηση για νομοσχέδιο το οποίο έρχεται κατά παραγγελία επιχειρηματιών και κερδοσκόπων. Τροπολογία τελευταίας στιγμής από την Κεραμέως που προβλέπει την εγγραφή πτυχιούχων κολεγίων σε Τεχνικό Επιμελητήριο και Οικονομικό Επιμελητήριο, και την εξίσωση των δικαιωμάτων άσκησης με τα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης. Υπέρ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, με τα υπόλοιπα κόμμα -πλην εξαιρέσεων για συγκεκριμένα άρθρα- να καταψηφίζουν το νομοσχέδιο. Η Ελληνική Λύση δήλωσε «παρών».

Επίσης, υπερψηφίστηκαν και τα τέσσερα άρθρα του νομοσχεδίου για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία.

Ειδικότερα επί συνόλου 299 βουλευτών:

  • ‘Αρθρο 9: Υπέρ 158 κατά 141 βουλευτές.
  • ‘Αρθρο 10: Υπέρ 167 κατά 132.
  • ‘Αρθρο 11: Υπέρ 158 κατά 141.
  • ‘Αρθρο 123: Υπέρ 167 κατά 132.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας ότι δεν προετοιμάστηκε για να λειτουργήσουν ασφαλή σχολεία με αποτέλεσμα να πάνε χαμένες δύο σχολικές χρόνιες και με το 30% των παιδιών να μην έχουν καθόλου τεχνικό εξοπλισμό. «Είναι μέτρα όχι μεταρρύθμισης αλλά συρρίκνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης υπέρ της ιδιωτικής».«Είναι ένα νομοσχέδιο που δίνει τα κλειδιά στην αγορά και στις επιχειρήσεις και οδηγεί τα παιδιά στην φθηνή επαγγελματική εκπαίδευση. Θεσπίσατε ένα άδικο σύστημα μοριοδότησης ενώ μειώνετε κατά 30 εκατ. ευρώ τις δαπάνες στην επαγγελματική εκπαίδευση», επεσήμανε η αναπληρώτρια τομεάρχης Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο υιοθετεί πλήρως τις απαιτήσεις της αγοράς κάνοντας την επαγγελματική εκπαίδευση υποχείριο των κερδοσκόπων.

Να πάρει πίσω την απόφαση για αλλαγή του τρόπου πρόσβασης των υποψηφίων στα πανεπιστήμια κάλεσε την κυβέρνηση ο γ.γ. της Κ.Ε. του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, κατά την ομιλία του στη Βουλή επί του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. «Στον δρόμο δηλαδή που άνοιξε ο ΣΥΡΙΖΑ, βάζετε επιπλέον φραγμούς και φίλτρα σε παιδιά που ζουν την κόλαση της καραντίνας και το άγχος των Πανελλαδικών. Αντί δηλαδή να επιλέγουν οι μαθητές τμήμα θα επιλέγουν τα τμήματα τους μαθητές».

Επισήμανε ότι «είναι πρώτη φορά στα χρονικά που μια κυβέρνηση φέρνει τέτοια άθλια, κατάπτυστη απόφαση που θέλετε να ισχύσει μάλιστα από φέτος». «Πάρτε τη πίσω τώρα. Δεν είναι δυνατό να φέρετε ένα τέτοιο πράγμα για ψήφιση. Εκτός αν πάτε φιρί-φιρί και σπέρνετε ανέμους για να θερίσετε θύελλες», υπογράμμισε.

Αντίθετη η ΟΛΜΕ στο νομοσχέδιο

Σημειώνεται ότι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι με το κλείσιμο των σχολείων λόγω κορονοϊού, «δόθηκε χρυσή ευκαιρία εξοικείωσης ώστε όταν ανοίξουν τα σχολεία να μπορεί να συμπληρώνει τη διδασκαλία», μιλώντας για την τηλεκπαίδευση.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ, Μπουντουλούλης, κατηγόρησε το υπουργείο ότι δεν δέχθηκε να συναντηθεί με την ΟΛΜΕ και ζήτησε να αποσυρθούν άμεσα τα δύο επίμαχα για τους εκπαιδευτικούς άρθρα, το 123 που προβλέπει σύσταση υπηρεσιακών συμβουλίων χωρίς αιρετούς και εκείνο που δίνει δικαίωμα για τοπικές προσλήψεις ωρομισθίων.

Επίσης είπε στο νομοσχέδιο είναι διάχυτη η αντίληψη για μια εκπαίδευση υποταγμένη στη χρησιμοθηρία, μια εκπαίδευση που τμήμα της μετατρέπεται σε αγοραίο προϊόν, βορά στα ιδιωτικά συμφέροντα με μειωμένες δημόσιες δαπάνες και μεταφορά τους στις πλάτες της οικογένειας.

Το απορρίπτουμε εξ αρχής και ζητάμε διάλογο. Ανοίγει ο δρόμος για να προσαρμόζεται η επαγγελματική εκπαίδευση στις ανάγκες των επιχειρηματικών συμφερόντων και οριοθετείτε από ανάγκες σε τοπικό επίπεδο. Μίλησε για ταξική επιλογή με κλειστές τις πόρτες της κινητικότητας και είπε ότι σε φτηνά προγράμματα κατάρτισης σε μικρές ηλικίες, καθώς “η κατάρτιση δεν είναι σχολείο, δεν είναι εκπαίδευση” Τόνισε ακόμα ότι ‘προσπαθούν να εισάγουν την έννοια του εκπαιδευτή αντί εκπαιδευτικού χωρίς δικαιώματα με ανήλικη μαθητεία σε ειδικεύσεις που απαιτεί η αγορά,.

Με πειραματικά σχολεία συμφωνούμε, όχι πρότυπα τα απορρίπτουμε, αλλά εσείς προχωράτε στα πρότυπα για να δοκιμάσετε σκληρές αξιολογήσεις, τα ΕΠΑΛ θα τρέχουν πίσω από αγορά και υπάρχει δυνατότητα για 6ωρη μη αμειβόμενη μαθητεία, παροχή τυπικής εκπαίδευσης σε χώρους εργασίας, απώλεια οργανικών θέσεων. Θα προκύψει κύμα μαθητών από τα ΕΠΑΛ προς στις ιδιωτικές δομές, εκτίμησε, και πρόσθεσε ότι “οι σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ θα θησαυρίσουν πουλώντας τη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ το 60% των δημοσίων ΙΕΚ θα κλείσει και θα πάνε οι σπουδαστές στα ιδιωτικά. Τέλος, χαρακτήρισε σημαντικό ότι προβλέπεται αμοιβή στην πρακτική άσκηση ΙΕΚ, αλλά ζήτησε να έχει και χαρακτηριστικά μαθητείας. Για τη μαθητεία είπε ότι υπάρχουν κάποιες θετικές διατάξεις.

Εγγραφή πτυχιούχων κολεγίων σε Τεχνικό Επιμελητήριο και Οικονομικό Επιμελητήριο

Σύμφωνα με τροπολογία που κατατέθηκε εκπρόθεσμα και υπερψηφίστηκε, προβλέπεται ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος υποχρεούται να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων, με σκοπό να ασκούν το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα, και ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος υποχρεούται να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων, με σκοπό να ασκούν το επάγγελμα του Οικονομολόγου και του Λογιστή Φοροτεχνικού. Σημειώνεται ότι έτσι τα δικαιώματα άσκηση στην ουσία ισοσταθμίζονται με αυτά των πτυχιούχων από δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια.

Οι μεγαλύτερες ανατροπές αναμένεται να προκύψουν στα επαγγελματικά δικαιώματα των οικονομολόγων, των μηχανολόγων και των φυσικοθεραπευτών.